بسم الله الرحمن الرحیم اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً.
دسترسی سریع




آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 4464
 بازدید امروز : 148
 کل بازدید : 1474395
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0/3276
چهارشنبه ٢٦ تير ١٣٩٨
انجمن های فرهنگی

مقدمه :

يكي از مسايل مهم و نكات قابل توجه كه دين مبين اسلام و حضرات معصومين (عليهم السلام) در رابطه با آن سفارشات زيادي نموده و از اهميت و تأثير آن در سرنوشت جوامع بشري سخن گفته اند ، تعاون و همكاري در امور خير و انجام كارهاي نيك و عام المنفعه به صورت جمعي مي باشد ، مانند فرمايش خداوند متعال در سوره مباركه مائده : «وتعاونوا علي البرّ و التّقوي» .

از مظاهر اين تعاون ؛ تشكيل گروه ها ، انجمن ها و تشكل هاي مختلف فرهنگي با هدف مبارزه با شبيخون فرهنگي دشمنان اسلام و نظام مقدس جمهوري اسلامي است كه به صورت خودجوش و مردمي به وجود آمده اند.

حوزه هاي علميه ، طلاب و علماي محترم نيز از اين امر غافل نبوده اند و دير زماني است كه تشكيل اين گونه انجمن ها ، گروه ها و تشكل هاي فرهنگي توسط طلاب و فارغ التحصيلان حوزه هاي علميه رايج گرديده و از اين جهت ضرورت تشكيل اداره و مركزي جهت ساماندهي ، حمايت و نظارت شايسته بر اين تشكل ها امري اجتناب ناپذير به نظر مي رسد.

در اين راستا معاونت تهذيب حوزه هاي علميه با تشكيل اداره كانون ها و انجمن هاي فرهنگي به اين نياز ضروري پاسخ گفته و اميد آن دارد كه با عنايات حضرت صاحب الامر (عجل الله تعالي فرجه الشريف)بتواند گام مؤثري در اين زمينه بر دارد.

 

1– تعريف انجمن فرهنگي طلاب :

تشكّل ، نهاد يا سازماني است غير انتفاعي و غير سياسي كه اعضاي آن ، به صورت داوطلبانه به فعاليت هاي فرهنگي مي پردازند.

كانون ، انجمن ، مجمع ، بنياد ، مؤسسه و... عناوين ديگر تشكل محسوب مي شوند.

 

2 – اهداف اداره انجمن هاي فرهنگي :

1 - شناسايي و ساماندهي انجمن ها و تشكّل هاي فرهنگي طلاب.

2- قانون مند كردن فعاليت تشكل ها و انجمن هاي فرهنگي طلاب و نظارت صحيح وشايسته بر فعاليت هاي آنان.

3- حمايت و پشتيباني هاي لازم ودر حد توان از اين تشكل هاي فرهنگي طلاب جهت گسترش و تقويت فعاليت هاي آنان.

4- شناسايي ظرفيت ها و توانمندي هاي طلاب در زمينه هاي مختلف فرهنگي و مديريتي و فراهم نمودن زمينه هاي رشد و بالندگي آنها.

 

3- شرايط عمومي اعضاي انجمن هاي فرهنگي:

1- تابعيت ايراني.

2- اعتقاد به نظام جمهوري اسلامي ، ولايت فقيه و التزام عملي به قانون اساسي.

3- نداشتن سوء سابقه.

4- عدم سابقه عضويت در گروه هاي غير قانوني و مخالف با نظام.

5 - اشتغال به تحصيل در حوزه علميه به صورت رسمي با ارايه مدرك معتبر.

 

4 – مزاياي ثبت انجمن هاي فرهنگي :

1- اعطاي مجوز فعاليت از طرف معاونت تهذيب.

2- بهره مندي از حمايت ها و خدمات اداره انجمن هاي فرهنگي.

3-آشنايي با گروه ها و تشكّل هاي همسو ، جهت هماهنگي بيشتر و جلوگيري از موازي كاري.

 

5 – عرصه هاي فعاليتي مورد حمايت :

1- هنري (نمايشي ، تجسمي ، ادبي)

2- رسانه و نشريات .

3- قرآن و عترت .

4- تبليغي فرهنگي .

5- هيئات مذهبي طلاب .

6- انجمن هاي قومي و استاني طلاب.

 

6 – مراحل ثبت يك انجمن فرهنگي :

1- مراجعه به اداره انجمن هاي فرهنگي يا به آدرس اينترنتي www.tahzib-howzeh.com جهت دريافت تقاضانامه تأسيس ، فرم ها و دستورالعملهاي لازم و ليست مدارك مربوطه.

2- تكميل تقاضانامه تأسيس به همراه فرم هاي مربوطه و مدارك لازم جهت ارائه به واحد شناسايي و صدور مجوز اداره انجمن هاي فرهنگي.

3- بررسي تقاضانامه تأسيس ، فرم ها و مدارك مربوطه واستعلام هاي لازم از مراجع ذيربط توسط اداره انجمن هاي فرهنگي.

4- اظهار نظر اوليه توسط مدير اداره انجمن ها در خصوص تأييد نام تشكل و فرم ها و استعلام هاي مربوطه.

5- تدوين اساسنامه توسط هيئت مؤسس.

6 - بررسي اساسنامه توسط كارشناسان اداره انجمن هاي فرهنگي و اعلام نظر در مورد آن.

7- عضوگيري و برگزاري نخستين مجمع عمومي توسط هيئت مؤسس با نظارت اداره انجمن هاي فرهنگي.

8 - انتخاب اعضاي هيئت مديره و دبير تشكل در جلسه مجمع عمومي انجمن.

9 - ارسال پرونده كامل انجمن مورد نظر به كمسيون صدور مجوز جهت بررسي و اعلام نظر.

10- صدور مجوز تأسيس و تحويل آن به دبير تشكل توسط مدير اداره انجمن هاي فرهنگي.

 

نكات لازم در نوشتن اهداف انجمن :

1- اهداف با تحصیلات و تخصص مؤسسین انجمن فرهنگی تناسب داشته باشد.

2- از درج عناوین تخصصی که مسئول مشخصی در حوزه دارد در عناوین هدف خودداری شود ، مثل مشاوره ، تبلیغ ، پژوهش مگر آنکه هماهنگی های لازم با مراکز تخصصی آن انجام شده باشد .

3- از درج اهداف بسیار کلی و کلان که عرفا دستیابی به آن از عهده مؤسسات خصوصی و غیر کلان خارج است خودداری گردد.

4- جهت کلی برنامه ها و اهداف نباید از چارچوب امور فرهنگی و حوزوی خارج باشد.

5- انجمن هایی می توانند از معاونت تهذیب مجوز فعالیت دریافت دارند که حوزه فعالیتشان محدود به فضای حوزه و طلاب و روحانیون باشد.

مدارک مورد نیاز هیئت موسس انجمن:

1- کپی شناسنامه تمام صفحات.............................................................1 دوره

2- کپی کارت ملی پشت و رو.................................................................1 عدد

3- کپی کارت معافیت ..........................................................................1 عدد

4- عکس 4×3 ..................................................................................4 عدد

کپی آخرین مدرک تحصیلی حوزوی یا ارزیابی معتبر.......................................1عدد

کپی آخرین مدرک تحصیلی کلاسیک .......................................................1عدد

کپی سوابق فعالیت های مختلف فرهنگی .................................................1 دوره

 

برای دریافت اساسنامه و فرم ثبت نام  کلیک کنید

 

   دانلود : 32_173_asasnameh.doc           حجم فایل 96 KB