بسم الله الرحمن الرحیم اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً.
دسترسی سریع




آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 2738
 بازدید امروز : 147
 کل بازدید : 1483495
دوشنبه ٢٢ مهر ١٣٩٨
نظرات مستمعین در روز نشست

بسم الله الرحمن الرحیم

 

کسی نفرموده شیعه دست از عقاید خود بردارد بلکه توجه نماییم که امیر المومنین علیه السلام که اول مظلوم بود و حق او غصب گردید با خلفا چه تعاملی داشت اگر ما شیعیان همانگونه که ایشان تعامل داشتند با اهل سنت تعامل داشته باشیم خود موجب وحدت خواهد بود

آیا امیر المومنین به آنها کمک نمیکرد آیا به آنها مشورت ارائه نمیفرمود آیا در محاجه با معاویه بر آنها رحمت نفرستاد و چند مورد دیگر

 

باسلام به نظر میرسد که از عامل اصلی اختلاف بین شیعه و سنی یعنی وهابیت غافل شده ایم خلط بین وهابیت و سنی نباشد که اکثر کارشناسان ما این خلط را دارند

سلام علیکم (خطاب به آخرین سخنران مجید شاکر از سلماس)

از سخنانتان استفاده نمودیم بنده از طلاب کشور هلند هستم که اصالتا ترکیه ای هستم شما میگویید وحدت با مبانی موجود ممکن نیست ما کردیم شد!

 

با تشکر از دکتر عزیز

سخنران آخر (حجت الاسلام زمانی) فقط آمارش به لحاظ یک میلیارد و سیصد میلیون سنی و دویست میلیون شیعه درست نبود

در معرفی سخنرانیها، کوتاه اشاره شود کافی است مثلا اکتفاء به سطح تحصیلی شود کافی است و باعث میشود افرادی که دارای تالیفات و ... نیستند راحت  تر صحبت کنند و اقدام نمایند به نظریه پردازی و سخنرانی

با سلام و تشکر برای این موضوع خوبتان، اما آنچه آنرا پربار میکند محتوی آن مطالب است مخصوصا موضوع وحدت در جامعه اسلامی در میان شیعه و سنی بخصوص در این زمان که مواجه با بیداری اسلامی است و روشن نمودن افکار طلبه ها با این موضوع چراکه جای خالی آن در میان جمع خودمان تاحدودی محسوس است

با آرزوی موفقیت التماس دعا

سعی در تبلیغ و با شکوه برگزار شدن این موضوع

 

بسم الله الرحمن الرحیم

اگر طرح و پیگیری موضوع وحدت بین اهل سنت و شیعیان، هدف قرار دادن علمای اهل سنت باشد امریست بی حاصل و آنها حقایق را نخواهند پذیرفت. اما اگرعامه مسلمانان و اهل سنت مورد هدف باشد به یاری حق و توجه حضرت حجت، مفید خواهد بود.

بحث از وحدت عملا بحثی لغو و بدون فائده است چراکه این بحث فقط از طرف شیعه است نه از طرف اهل سنت.

گذشته از این اصلا خدا و پیامبر ما با آن ها فرق میکند خدای ما لیس کمثله شیء، خدای آنها بر روی کرسی مینشیند دست و پا دارد سمت و جهت دارد

پیامبر ما : اسوه حسنه، پیامبر آنها اشتباه میکند ایستاده بول میکند در حال جنابت مسجد میرود

آنی که در بحث وحدت از نظریه خود کوتاه می آید و مبانی را کنار میگذارد و الا اهل سنت هیچ وقت از مبانی خود به خاطر وحدت کوتاه نمی آیند.

سلام علیکم

از مدرسین سطوح عالیه حوزه هستم عباس اشجع اصفهانی هستم از مخالفین وحدت شیعه و سنی هستم اگر امکان دارد تقاضای 4 دقیقه وقت دارم برای صحبت کردن – متشکرم

امیر المومنین در زمان حکومت 5 ساله خود صراحتا شیخین را لعن کردند- کسانی که سخنرانی کردند هیچ کدام محدوده وحدت را مشخص نکردند

نفس هذه الثوره فی ایران التی فی قلة العزة دلیل علی انها فی طریق الصواب وایران هی التی توسع مظلة الوحده و فتحها. نعم ان اهل السنه (لو یجری ان نسمیهم اهل السنه)تحت مظلة الاسلام الذی نسمع من منادی فی ایران. ان الضوضاء التی نسمعها من هذه البلان التی وقعت فیها الثورات نعرف موقفهم الخطاء فخرج الناس علی حکامهم لهذا الاسلام الامیرکی

 

بحث قوی نبوده – حدی که سوالات مطرح میشود مفید نبوده است.امید است به صورت پرسش و پاسخ در اختیار طلبه گذاشته شود تانکته قوی برای تبلیغ و علمی باشد برای قوت تبلیغ

ممنونم وقت تعیین شده مناسب نیست چون وقت اضافه است بنظرم زمانیکه خستگی و خواب است از معرفی خودم معذورم.

·         برادر گرامی:ضمن تشکر از پیشنهادتان، کرسی های آزاداندیشی با جلسات پرسش و پاسخ متفاوت است و هر کدام ویژگیهای خاص خود را دارد.

ضمن تقدیر و تشکر از  کرسی های آزاد اندیشی

انتقادی که بنده داشتم این است که با این فرصت کمی که به افراد خودمان داریم چه جایی دارد به معرفی افرادحتی به جزئیات شویم و از اصل بحث خارج شویم – با این ده دقیقه به هیچ مطلب خوب پرداخته نمیشود خوب است دو نفر باشند تا به نتیجه مطلوب برسم.

·         دوست عزیز ماهم از شما تشکر میکنیم، کرسی های آزاد اندیشی سفره ایست برای طرح اندیشه های مختلف و هدف از انتخاب 6 سخنران، بیان 6 عقیده است که این مهم با آمادگی قبلی سخنران و دسته بندی مباحث انجام پذیر است.

سید شجاع حسینی میگوید:این مطالب که مفرمایید کاملا درست است ولی باید شیعه ای وجود داشته باشد که بحث کنند طرح کنترل جمعیت که بعد از سال 61 در کشور بطور جدی پیگیری کردند و اجرا نمودند اگر کنترل جمعیت به این شکل پیش رود که شیعیان در داخل ایران به تک فرزند یا دو فرزند اکتفاء می نمایند و در مقابل اهل سنت ایران بدون هیچ گونه محدودیتی برای فرزنددار شدن قائل نیستند وهر خانواده به دهها فرزند رسیده است. اگر به این شکل پیش رود در 45 سال آینده جمعیت اهل سنت در ایران به 85 درصد میرسد و جمعیت شیعه به 15 درصد تقلیل پیدا میکند درفکر حل این مسئله باشید  در پایان یک آمار از سیستان و بلوچستان : آمار قبل از انقلاب شیعه 70 درصد و آمار اهل سنت 30 درصد ولی آمار حال حاضر سیستان 60 درصد جمعیت اهل سنت و 40 درصد جمعیت شیعیان اکنون امار دانش آموزان ابتدایی در زاهدان 70 درصد سنی و30 درصد شیعه

عدم وجود وجه مشترک بین دو گروه: فی رسالة قطب الراوندی عن ابن بابویه باسناده عن ابی عبدالله علیه السلام : ما انتم والله علی شیء مما هم فیه و لا هم علی شیء مما انتم فیه مخالفوهم فما هم من العنفیة علی شیئ بنابر این ایشان در تمام وجوه باشیعیان فرق دارند هم در فروعات و هم حتی در اصول اشکال بر موافقین که میگویند 95 درصد اشتراک است.

انما المومنون اخوه (حجرات/10) فقط شیعیان با یکدیگر برادرند.

آقایانی که خیلی میگویند امام موافق وحدت است بطور کامل و آنرا خیلی زیاد در جوامع بیان میکردند بگویید در مکاسب محرفه صفحه 250 چه نوشته شده است.

محمد شرافتمند میگوید:

وخدت همیشه خوب نیست کان الناس امة واحدة فبعث الله النبیین ... وحدتی که براساس باطل باشد غلط است

اصلی ترین مساله در وحدت محوریت آن است فاعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا- الیوم یئس الذین کفروا عن دینکم

اگر معنای وحدت با دیگران بر پایه محور الهی باشد بسیار خوب است اما بر محوریت غیر آن اعم از مصالح سیاسی یا ... باطل است

در هر صورت عدم ایجاد تنش با هرکسی که با او همنشینی داریم خوب است چه برادر باشد و چه نباشد و باکسانی که محور وحدت الهی را قبول ندارند جز عدم ایجاد تنش حرف دیگری نمیتوان زد

چند اشکال به سخنرانی تقریب از واقعیت و رویا

شما بین تقریب بعنوان یک روش تعامل و گفتگو با یک امر اعتقادی غیر قابل خدشه اشتباه و خلط نموده دچار مغالطه جمع المسائل فی مساله واحده شده اید؟!

همانطوری که روایات زیادی در سب ولعن خلفا (شیخین) امده روایات بسیار زیادی در حفظ وحدت و تعامل بین شیعه وسنی است تا آنجا که امام صادق علیه السلام نماز خواندن پشت سر آنها را به منزله نماز زپشت سر پیغمبر (ص) دانسته اند؟

همانطور که در منابع شیعه موارد زیادی از بدگویی اهل سنت آمده در منابع اهل سنت نیز موارد زیادی از رافضی بودن شیعه و.... آمده است! آیا استناد به این موراد میتواند چالش جهان اسلام را برطرف کند؟ مساله این است که وظیفه ما چیست؟ آیا صرف وجود یک روایت یا نقل قول ولی از بزرگان دین دلیل بر صحت آن است؟ پس اجتهاد و تحقیق برای چیست؟

شما بین اعتقاد اهل سنت از نظر اهل سنت و از نظر شیعه تفاوت قائل نشدید نگاه اهل سنت به خلفا غیر از نگاه شیعه به خلفاست تقریب نمیخواهد این نگاه اعتقادی را بردارد بلکه به دنبال رفع اختلافات اعتقادی از نظر روش با حوار گفتگو و تعامل سازنده است.

با عرض سلام وتشکر

با بودن دبیر جلسه احتیاج به مجری نیست معرفی سخنرانان را میتوان بصورت برگه  نوشته درکنار اطلاعات دیگر جلسه بیان نمود و یا به پخش بر روی پرده کفایت کرد.

بنظر میرسد اصل وحدت از مسلمات دین و مذهب و خواسته جدی بزرگان انقلاب است و در شرائط فعلی به بحث گذاشتن اصل آن مناسب نیست صحبت برسد چگونگی تحقق آن و حد و مرز آن باید باشد

این اشتباه است که شخصی که فقیه در دین نیست با استفاده از قسمتی از روایات یا آیات نظر رد یا مخالف دهد

حسین غلامی میگوید:

به این سخنران محترم (اشاره به حجت الاسلام رجبی) بگویید همه مومنون و ایمان را در روایات به شیعیان و ولایت اهل بیت معنا کرده اند پس شامل اهل سنت نمیشود.

همه مراجع میگویند هر کس منکر یکی از ضروریات دین باشد کافراست آیا ولایت اهل بیت و محبت ایشان ضروری دین نیست (با نداشتن ولایت اهل بیت انسان جهنمی میشود به نص صریح روایات کثیره) باهمین استراتژی وحدت چیزی از تشیع و تنها مملکت شیعی جهان اسلام در 100 سال اخیر باقی نخواهد ماند با تشکر

زیر سوال بدن مبانی فکری هر مذهبی حیت مذهب خودمان چه در دائره تقویت و چه خارج از آن تا زمانی که در چهار چوب مباحث علمی مطرح شود اشکال ندارد چه زیارت عاشورا باشد و چه مسئله دیگر

آقای فولادی وندا اشاره به سیر نبوی کردند در حالیکه در زمان پیامبر اصلا شیعه و سنی معنا نداشت

متاسفانه در بسیاری از مقالات تقریب بین شیعه و سنی با تقریب شیعه و وهابیت اشتباه گرفته شده است.

سید محممد عابد عالم زاده میگوید:

با تشکر از تلاشها و زحمات دست اندرکاران کرسی های آزاد اندیشی

به نظر اینجانب خوب است از شخصیت های سطح علمی اجتماعی با تجربه دراین جلسات دعوت بشود البته با تبلیغات بهتر و فراگیر تر برای بازدهی واستفاده و روشنگری خیلی بهترخواهد بود توفیقات روز افزون شما را از خداوند بزرگ مسئلت دارم با توجه به اینکه برگزاری این جلسات ضرورت دارد

البته به اینکه برگزاری این جلسات ضرورت دارد البته در آینده از علما اهل سنت هم دعوت بشود تابلکه حضور انها و تفهیم آنها واینکه انها هم به باور اینکه وحدت ضرورت دارد برسند و بین خودشان مطرح کنند

موفق باشید

علی احمدی میگوید

این نشست خیلی خوب است یاد آوری بعضی نکات. یاعلی گفتم عشق آغاز شد ولی در جلسه شما یک مشکل کوچک است اگر وقت برنامه را از ساعت 11 تا 12 میگذاشتید خیلی بهتر بود.

محمد جواد آشوری میگوید:

خدمت دبیر محترم سلام عرض میکنم این نحوه برگزاری جلسات کرسی های آزاد اندیشی به نظر حقیر اصلا مطابق منویات حضرت آیت الله خامنه ای نبوده و به طور کلی مناسب نیست چون اولا اینها بیشتر از مناظره شبیه سخنرانی است و ثانیا به صورت شفاهی هم به کسی اجازه صحبت داده نمیشود خواهشمندم در شیوه برگزاری کرسی های آزاد اندیشی تجدید نظر کنید باتشکر

·         برادرگرامی ضمن تشکر از حضورتان در دومین نشست: در فرمایشات مقام معظم رهبری به چند مسئله اشاره شده کرسی های نظریه پردازی مناظره و آزاد اندیشی که هر کدام متفاوت از دیگری است. ما در صدد برگزاری کرسی های مناظره نیستیم. ضمن اینکه پرسش شفاهی در چلسه موجب هرج و مرج و عدم استفاده کافی از وقت میشود بهمین منظور فرمهای نظرات بین مستمعین توزیع شد و جمع آوری شد که به تناسب وقت مقداری از آنها هم توسط مجری خوانده شد.

جلسه باید بصورت شفاهی برگزار گردد تا جواب انها داده شود بدون جواب که نمیشود

به جوانها میدان بدهید

تمام نظرات را در سایت بگذارید تا آزاد اندیشی ادامه داشته باشد گزینشی عمل نشود.

·         برادر گرامی:ما هم دوست داریم نظرات طلاب بیان شود اما پرسش شفاهی در چلسه موجب هرج و مرج و عدم استفاده کافی از وقت میشود بهمین منظور فرمهای نظرات بین مستمعین توزیع شد و جمع آوری شد که به تناسب وقت مقداری از آنها هم توسط مجری خوانده شد.

انتخاب چنین موضوع سنگینی که قبول آن برای طیف وسیعی از طلاب غیر قابل قبول و پردازش است بیهوده انگاشته میشود قدری جسارت میخواست البته تحمل خود این جلسات هنم برای عده ای سخت تر از آنچه شما فکر کنید میباشد از انجا که ثمرات ایجاد فضای باز فکری و خارج کردن ذهن از انجماد ، لا تعد و لا تحصی است میطلبد که با سخت کوشی بر مشکلات و سنگ اندازی ها فائق امد

امیداست که با برپایی این جلسات و در ادامه به سوی بالابردن کارایی و تقویت آثار و برکات آن توفیق همراهتان شود.

ما باید اول مشکلات خود حوزه رو درست کنیم بعد بریم دنبال مشکلات عالم اسلام اگه تونستید مشکل شهریه و بدبختی طلبه ها رو درست کنید بعدا بیایید بگید وحدت عالم اسلام!!

آیا مسئله تقریب مذاهب و وحدت بین مذهب با نظریه پلورالیزم دینی یکسان نمیباشد؟

فضای کرسی های آزاد اندیشی با حضور آراء مخالف شکل میگیرد بدون وجود نظر گاه مخالف جلسه بیشتر به جلسه ارائه مقاله و یا سخنرانی ویا کنفرانس یک طرفه میماند بدون وجود نظرگاه مخالف کرسی آزاد اندیشی شکل نخواهد گرفت.

·         برادر گرامی ضمن تشکر از حضورتان د ردومین نشست، در این نشست 3 از نفر از طلاب به طرفداری از وحدت و 3 نفر از طلاب به مخالفت با تقریب پرداختند.

سلام خسته نباشید

فکر میکنم این جلسه نتیجه خاصی نداشت لذا پیشنهاد میگردد چند جلسه دیگر درهمین موضوع برگزار گردد بعضی از سخنرانان بسیار ضعیف بودند.

باسلام و تشکر نسبت به اهتمام شما عزیزان به موضبوع مفید کرسی های ازاد اندیشی

پیشنهادات حقیر جهت ارتقاء کیفیت: تبلیغات گسترده تر(نه فقط در فیضیه و اماکن محدود)- تشویق برای شرکت در ارائه مقاله و حضور در جلسات – برای هر موضوع باید زمان بیشتری اختصاص داده شود مثلا موضوع وحدت که موضوع بسیار مهمی میباشد یک جلسه برای ارائه نظرات کافی نیست – موضوع تمامی مقالات(حداقل) بیان شود – ارائه ریزنامه ها هم وقت را ضایع میکند – از فرهیختگانی که در موضوع مورد بحث صاحب نظرند دعوت شود و ارائه مقالات و کتب مربوطه – موضوع این جلسه وحدت است که موضوعی است اجتماعی ولی بیشتر به مسائل اعتقادی پرداخته شد(تقریب)

ابوذر دیده ای از طلاب جامةالمصطفی میگوید:

کسی که اظهار نظر جامع میخواهد داشته باشد در مورد این موضوع باید تصور صحیحی از زندگی شیعیان در نقاط مختلف جهان داشته باشد به نظرم وحدت در هر منطقه یک معنی و محتوای دیگری دارد بعضی وقت ها احساس میشود که کسانی که کمتر یا اصلا با سنی ها زندگی نکرده تصور آنچنان واقعی از مسئله ندارند این امر کیفیت نشست را شاید پایین آورد درمورد اظهار نظر در مقام عمل و این در مورد هم مخالف و هم موافق وحدت است

محمد جواد امید میگوید:

موضوع نشست بسیار خوب و کاربدیست به نظر من چنین موضوعاتی بسیار به روز و حل مشکل این موضوعات بسیار کارآمد اما خواهش میکنم که مکان را تغییر و از ورود بچه ها جلوگیری شود

این جلسات چون به فرمایش مقام معظم رهبری حفظه الله میباشد بسیار خوب میباشند منتهی اگر بتوان با استفاده از علما کیفیت جسات را بالاتر بد وبادیدگاه تخصصی با این برخورد شود بسیار بهتر است من الله التوفیق

حمید رضا میگوید:

کرسی های آزاد اندیشی که از دغدغه های مقام معظم رهبری هست بصورت جدی و علمی باید درحوزه وجود داشته باشد و امکانات تبلیغی جهت جلسه باید بیشتر شده و مخصوصا طلاب و روحانیونی که جهت تبلیع در مناطقی که اهل سنت هم د رآن مناطق و حتی در مساجد شیعه حضور میایند باید را با مسائل وحدت و.... آشنا نمایند.

سید مهدی هاشمی میگوید:

استدعا داریم که این نشست بصورت مناظره ای باشد نه اینکه در جلسه ای چندمهمان دعوت شود و وقت کمی به انها داده شود و نتوانند حق مطلب را ادا کنند اگر سخنرانان یکی باشد و یا به صورت مناظره ای بهتر است.متشکرم به نظرمن اگر مناظره نباشد فقط شبهه افکنی میشود موافق چیزی میگوید مخالف هم چنین – بالاخره بحث چه میشود؟ باز هم متشکرم

·         سیدنا: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری نحوه برگزاری کرسی های آزاد اندیشی با مناظره متفاوت است و تاکید ایشان بر روی کرسی های آزاد اندیشی است که مقدمه است برای مناظره و نظریه پردازی.

استاد مهمان را اول برنامه معرفی کنید

اصل جلسه بسیار خوب است ولی هیچ جاذبه ای نداردتا مستمع را وادار کند به نشستن چرا که بحثها تکراری و قدیمی است و هیچ  طلبه ای سراغ نداریم که این حرفها را نداند. اگر دو نفر یا چند نفر نظر پرداز مخالف و موافق موضوع بحث بصورت مناظره بحث کنند شاید بیشتر جاذبه و ثمره داشته باشد باتشکر از دست اندرکاران

حسنی مرادی میگوید:

نظر اینجانب این است که با این نشستهای یک و دوبار مشکل درست نمیشود این برنامه باید جزء برنامه درسی حوزه باشد تا از اساتید مجرب استفاده شود که تا یک طلبه بتواند بین این مذاهب را تمیز و تشخیص دهد الان بعضی ها نمیتوانند این فرقه ها را از یکدیگر تشخیص دهند.

چون موضوع جلسه وحدت بین شیعه وسنی است چه خوب بود اگر از اهل سنت هم افرادی را برای این جلسه دعوت میکردید.

حجت الله میگوید:نظر اینجانب این است که از کتابهای مذهب شیعه در اختیار برادران اهل سنت قرار بدهند و آنها مطالعه بکنند و بفهمند که مقام اهل بیت علیهم السلام از کجا تا کجاست از جمله کتاب الغدیر مرحوم علامه امینی بخوانند و اگاه بشوند و یکی اینکه از کتابهای اهل سنت را هم در اختیار شیعه قرار بدهند در این صورت وحدت محکم و مستحکم میشود اگر چنین باشد حق وباطل زود روشن میشود سوم اینکه مذهب وهابیت چه مذهبی است با اینکه مذاهب اربعه را قبول ندارند در دنیا تکلیف وهابیت باید روشن بشود این خود شریک مذهب من در آورده است برای اینکه هیچکدام از مذاهب اربعه را قبول ندارند اجرکم عندالله

جانعلی صالحی میگوید:

نظر اینجانب اینست که اگر امکان داشته باشد جلسه را در روزهای تعطیل بوده باشد خیلی عالی میشود یعنی روز جمعه و یا روزهایی دیگر در ایام تعطیل باشد و همچنین این جلسه ادامه داشته باشد یکبار و دوبار کافی نمیباشد برگزاری این نشست ها برای اولین بار عالی بود و من فکر میکنم یکی از کارهای اساسی معاونت تهذیب همین بود که برای اولین بار در حوزه علمیه قم صورت گرفته خیلی جای تشکر میباشد

معرفی سخنرانان با همه افتخارات زیادی است در حالی که وقت سخنرانان کم است.

از دوستانی که مطلب ارائه میدهند خواهشمندیم سطح فکری مخاطبین را در نظر بگیرند و مطالب را از صفر مطرح نکنند چراکه فکر میکنم غالب کسانی که به این نشست آمده اند این دغدغه را داشته و مطالعاتی و لو اندک در این جهت کرده اند لذا شایسته است برای مفید شدن جلسه و استفاده بهتر از وقت فقط به موضوعات مورد اختلاف و چالشی مورد تاکید دو طرف بحث در وحدت بپردازند. از تشکیل جلسه متشکرم

سخنرانان متن صحبتهای خود را از قبل آماده کرده و در هنگام ورود به جلسه به شرکت کنندگان داده شود تا به این اندازه وقت دوستان گرفته نشود و به  نکات بیشتری بپردازند.

علی محمد عباسی میگوید:

اینجانب چند سالی است که مبلغ مراکز دانشگاهی هستم اگر بگویم د راین چند سال که به دانشگاههای متفاوت اگثر بحثها کلامی و ادیان و مذاهب خاصه شیعه و سنی بوده است گزاف نگفته ام بصورتیکه بطور جد اهل سنت در سطح دانشگاهها فعال هستند با انواع و اقسام شبهات در رد فرقه حقه شیعه دارند مطرح شدن این مباحث(وحدت) و راهبرد بودن این جلسات خیلی مفید خواهدبود باتشکر

مهدی محامدی میگوید:

بحث بسیار خوبی است و باید بسیار پیش تر از این در حوزه علمیه قم به عنوان قطب فرهنگی کشور مطرح میشد که متاسفانه به نظر بنده به دلیل مسئولین بی کفایت این امر به تعویق افتاد ان شاء الله که این روند ادامه پیداکند در مورد موضوع وحدت باید گفت امری بدیهی و ضروری میباشد که د راعمال معصومین بسیار دیده شده است اما درباره روند ان در جامعه اسلامی باید گفت که این کلمه(وحدت) چماقی شده است برای به گوشه کشیدن شیعه و بها دادن به اهل سنت و این بسیار اشتباه است..

باسلام اشکال این جلسه این است که مطالب مثل دیگر تکراری .... متاسفانه! یک طرفه و بدون پاسخ است. از سویی ادبیات ارائه آن کتبی است نه شفاف و شفاهی وهمین امر به ابهام آن می افزاید.

نقطه قوت آن ادب و حرمت شناسی حاکم در جلسه است

پیشنهاد بنده این است که از صاحب نظران بزرگ و نام آشنا نیز در این باب استفاده شود

موفقیت شما آرزوی ماست

سید آیت الله احمدی میگوید:

به سخنرانان محترم توصیه شود بحث خود را یا کامل از روی نوشته بخوانند یا بصورت سخنرانی ارائه کنند و به صورت سخنرانی از روی نوشته نباشد

بخشی از جلسه به صورت مناظره بین موافق و مخالف برگزار شود.

خطاب به سخنران پنجم سردبیر نشریه طاها: بحثتون و طریقه صحبتهاتون اصلا علمی نبود

باسلام سوال من از مخالفان تقریب؟! ما و شیعیان از وحدت صحبت میکنیم و در صدد تقریب هستیم و امام رحمه الله و مقام معظم رهبری هم بر آن تاکید میکنند اینهمه علیه نظام مقدس اسلامی  شیعی توطئه میکنند اگر تقریب و وحدت را مانع بشویم چه کار میکنند؟!!

امیر میگوید:

موضوع خوبی بوده ولی اگر موضوع را به شکل حوزه و حکومت اسلامی ونقش بنیادین انها در بیداری اسلامی جریان پیدا میکرد البته با شرکت دوستان خارجی خیلی بحث زیباتر بود یعنی بایک تیر دونشان هم وحدت خود با انها را عملا میابیم وهم به آنها هشدار میدهیم که نقش پویا مکتب شیعه بوده که انها را به درک در آورد و از خواب چند ساله بیدارکرده حال باید مکتب شیعه را به جهان عرضه کنیم با جوشش و پویایی و سرزندگی

روح الله رستمی میگوید:

در صورتیکه بپذیریم وحدت امر مطلوب و نیکویی باشد و بر فرضی که به این شعار لباس عمل بپوشانیم پس از ان ایدئولوژی ها  اهداف بلند مدت برخاسته از این جامعه متحد براساس مبانی عقیدتی کدام یک از مذاهب خواهد بود اگر بگوییم محصولی مشترک خواهد بوداین بدعت و تغییر مذهب است اگر عقیده یک مذهب باشد وحدتی بوجود نیامده  اگر بگوییم محصولی هم سو با تمام این مذاهب خواهدبود اینکه وقتی اختلاف در مبانی داریم این امر غیر ممکن به نظر میرسد.

رضا داوودی میگوید:

به نظر حقیر عنوان نشست با الزامات نشست در تضاد بود زیرا عدم وحدت یا مخالفت با وحدت در نظام جمهوری اسلامی آن هم در این مقطع و در دل حوزه علمیه با مبانی نظام و امام و رهبری سازگار نیست ضمن انکه اکثر افراد سخنران اصل وحدت را لازم میدانستند و در واقع مخالفان وحدت مخالفت خود را در راه و روشهای وحدت بیان کردند. پیشنهاد میشود وقت نشست در نیمه اول سال به ساعات قبل از مغرب تشکیل شود.

محمد نبی زاده میگوید:

موضوع نشست اول خوب بود ولی زمان آن باعث شد تا موضوع چندان جذابیتی نداشته باشد اما موضوع نشست دوم بسیار کلیشه ای وضعیف بود و میشد موضوعات بهتری از قبیل کم کاری های شیعیان حوزه ولایتمداری حوزه تبلیغ در حوزه انتخاب شود به هر حال موضوع این جلسه از نظر بنده بسیار ضعیف بود.

کرسی آزاد اندیشی که سخنرانان و متن سخنرانی آنها توسط شما انتخاب میشود این کرسی آزاد اندیشی نیست اگر میخواهید بهره لازم از این طور جلسات بگیرید باید اجازه صحبت به حاضرین در جلسه داده شود شاید مفیدتر باشد و با آزاد اندیشی موافق این نحوه جلسه که شخصی متکلم وحده باشد به هیچ وجه مفید نیست اگر آقای مقدمی میخواهد مدیریت کند با این روش میتواند مدیریت خودش را نشان دهد نه اینکه بشیند آنجا و برنامه ای که از قبل ریخته شده را مدیریت کند.

·         برادرگرامی که این نشست خشم شما را برانگیخته: هیچ گزینشی در انتخاب سخنرانان نیست مگر اینکه از خطوط قرمز مندرج در آیین نامه فراتر رود که این خطوط قرمز را هر منصفی منطقی میداند. باتوجه به اینکه پرسش شفاهی موجب هرج و مرج میشود فرمهایی جهت اعلام نظرات توزیع شد که در فواصل نشست برخی نظرات خوانده شد.

محمد توحیدی میگوید:

وحدت آری چونکه با توجه به وجود دشمن مشترک مسلمانان یعنی صهیونیسم و وجود اکثریت مسلمانان در بین اهل سنت تا ازبین رفتن صهیونیست و ظهور امام زمان عج باید وحدت بااهل سنت را پیش گرفت. محدوده وحدت تا جایی که نه ما به  آنها توهین کنیم ونه آنها به ما د رصورتیکه هر جا ما توهین به مقدسات آنها کردیم ضربات سختی از سوی آنها به ما رسید پس تبلیغ شیعه بدون کوبیدن آنها وبیان روایات ائمه و سیره ائمه و پیامبر کافی است برای وحدت بین شیعه وسنی چون حمله به مقدسات آنها در این زمان به نفع صهیونیسم است ولاغیر وحدت هم تاکتیک ماهست وهم استراتژی ما چونکه مسلمانان تا قیامت باهم برادرند الا زمانی که عده ای از آنها اقدام به نزاع نظامی علیه گروه دیگر بنماید یا حمله به مقدسات دین اسلام وقرآن انجام بدهد تا ظهور امام زمان ما قادر به دوری از وحدت و جدایی از مسلمانان دیگر نیستیم به نظر من وهابیت جزء اسلام نیست ما اصلا نباید آنها را جزئی از مسلمانان بدانیم تا اینکه با آنها وحدت داشته باشیم وحدت ما مسلمانان تا ظهور امام مهدی عج باید باشد و تا از بین رفتن صهیونیسم ادامه دارد یعنی هدف اصلی نابودی صهیونیسم و اسرائیل است و پایان وحدت ظهور امام زمان است.

انتقاد به سخنرانی دکتر آقانوری: تعبیر از سکوت امیرالمومنین علیه السلام به عنوان وحدت تعبیر غلطی است امر امام صادق علیه السلام به شرکت در نماز جماعت و غیره با در نظرگرفتن عنوان تقیه وحکم ثانوی بودن این گونه اوامر برداشت وحدت از آن دو از انصاف و برداشتی نابجاست چون قطعا در فقه شیعی نماز جماعت دارای شرائطی از قبیل عدالت و ... امام جماعت است پس قطعا اوامر مذکور در موضع ثانوی قرار دارد.

سلام باتشکر ازشما زحمتکشان عزیزی که نظرات را میخوانند تسلط کامل به جلسه و ارائه نظرات بیان شده ندارند تپق میزنی چرا؟مگه تاحالا در جمع صحبت نکردی؟!

منصور میگوید:

اینگونه نشست ها ی کرسی های آزا اندیشی واقعا بسیار مفید و هم لازم الاستمرار میباشد بشرط اینکه در دراز مدت هم از نظر کمیت به گونه های مختلف و هم از نظر کیفیت به شیوه های متعدد پویا و بسیار پرفائده باشد به گونه ای که اینگونه محفل ها قابل انتقال در امکنه و ازمنه دیگر هم باشد با کمال  تشکر و قدردانی از همه مسئولان و عزیزانی که برای برگزاری اینگونه نشست های فوق الذکر زحمت کشیده  و میکشند

سعیدی میگوید:

بسیار کار خوب و لازمی است از زحمات شما تشکر میکنم کیفیت صدا خوب نبود

 

آقایان مهمان کمتر به این سوال که وحدت آری یا خیر پرداختند – مهمان ها ضعیف اند باید از اساتید و طلاب سطوح بالا بیشتر استفاده شود لا اقل حرفهایشان مستدل تر باشد.

سلام علیکم پیشنهاد وحدت اینجانب از طرف اهل تسنن نیز ضروری میباشدحداقل همان مقدار که مقام معظم رهبری فرمودند باید انها افراط گری راکنار بگذارند و واقعیتها را قبول کنند با تشکر

عمران احمدی میگوید:

بنده اهل کردستان هستم بنظر بنده این نشست های خیلیی مفید میتواند باشد درصورتی که زمان مناسبی برای اینگونه اجلاس داشته باشید  و در صورت امکان بصورت بروشور یا جزوه ای کوچک تهیه کرده و در اختیار دوستان طلبه قرار دهید.

مهدی بناوند میگوید:

موضوع نشست موضوعی ضروری است که اطلاعات طلاب محترم نسبت به حد و حدود وحدت د رحد بسیار پایین است لذا وقت این جلسه بسیار محدود بود و مباحث انسجام نداشت و بسیار پراکنده بود خواهشمند است نسبت به ارائه مطالب به عموم طلاب اقدام فرمایید مثل ماهنامه امامت که د رایام شهریه پخش میشد انشا الله مرضی حضرت حق واقع شود

سلام نظرم این است که کاش این برگه را اختصاص میداید به سوال از کارشناسان مجلس؟! کاش برای قاری ابتدای برنامه، آیاتی را معین میکردید که مربوط به موضع برنامه باشد! در یک جمع بندی تاثیر منفی این جلسه نسبت به اتحاد مسلمین بیشتر از اثرات مثبت آن است چون مخالفین با ادله نسبتا قوی و به ظاهر مقبول ولی مخالفین ضعیف بودند و هیچکدام تحسین حضار را برنینگیخت پیشنهاد غیر قابل اجراء کاش جهت سخنرانی موافقین،دقیقا ناظر به سخنان مخالفین بود و مورد به مورد اظهارات آنها را نقد میکردند درحالی که مخالفین سخنان خود را به نحو مستوفائ گفتند و هیچ یک ازمطالب آنها نقد نشده در حالی که جای نقد داشت – تذکر: دو سخنران اخیر بعد منفی جلسه را پوشش دادند در حالی که تعداد قابل توجهی از حضار رفته بودند.

اباصلت طهماسبی میگوید:

لطفا اول برای کنترل جمعیت فکری شود

جناب آقای شاکری: متاسفانه قادر به خواندن نوشته شما نبودیم! ما را ببخشید.