بسم الله الرحمن الرحیم اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً.
دسترسی سریع




آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 3408
 بازدید امروز : 104
 کل بازدید : 1490849
شنبه ٢٣ آذر ١٣٩٨
حجت الاسلام شاکر

 

بنام خدا

تقریب از واقعیت تا رویا - مجید شاکر سلماسی امروزه تقریب مذاهب اسلامی بیش از پیش ضرورت و اهمیت دارد و بر کسی پوشیده نیست که دشمنان اسلام با تمام توان برنامه های ضد تقریب را دنبال می کند و از وحدت جامعه اسلامی در هراسند ولی اگر بنده امروز به خود جرأت داده و در مقام مخالف تقریبظاهر شده ام، جان سخنم از موانعی است که تقریب را یا محال می نماید و یا اینکه تقریب، مذهب منهای ارزشها را عرضه می دارد.ما مساله تقریب را چه استراتژی بدانیم و چه تاکتیک به حساب آوریم روشن است که مراد و مقصود ما نتایج عملی تقریب است و نه مباحث تئوری آن. و ضرورت و اهمیت تقریب به نتایج عملی آن بسته است نه مباحث علمی و تئوری.

موانع تقریب به دو گروه قابل تقسیم هستند: گروه اول: موانعی که از سوی برخی افراد یا علماء مطرح می شود، این گونه موانع اساسا جای بحث ندارد و میتوان

آنها را در راستای تقریب از میان برداشت. مثل ناصر بن عبدالله القفاری و بسیاری

از علمای وهابیت، که با تمسک به تکفیر فرقه مخالف یا تمسک به اجتهادات خود تقریب با شیعه را، بدلیل خروجشان از دین نا ممکن می دانند، چنانچه گفته شد اگر بصیرت و تیز بینی مسلمانان رشد یافته باشد، این گونه موانع نمیتواند خللی به تقریب و وحدت اسلامی برساند.

ولی گروه دوم از موانع تقریب که با مبانی مذهب استوار گردیده اند و از میان برداشتن آن موجب از میان بردن روایات بی شمار از کتب روائی است، که سخن

ما از این گروه موانع است. که این موانع، تقریب را به شعاری زیبا بدون امکان عملیاتی کردن آن مبدل می سازد.در آموزه های شیعه، حبّ و بغض واقعیّتی است که بصورت آموزهای دینی در سینه ی هرشیعی جای داده شده و حتّی بعنوان فردی از فروع دین نمود یافته است. بر اساس این آموزه شیعی، درون یک مسلمان باید مالامال از عشق به اهل بیت و ائمّه و متقابلاً می بایست درون پر از خشم و نفرت و کینه و بغض نسبت به دشمنان اهل بیت باشد، و طبق اسناد روائی و تاریخی شیعه، مصداق مهمّ و حسّاسِ این بغض، در قبال مقدسات اهل سنّت

به ویژه خلفاء و صحابه شکل گرفته است.

وقتی در کتب شیعه لعن و نفرین شیخین به صورت تواتر از زبان خدا و ملائکه و رسول الله و فاطمه زهراء و دوازده معصوم وارد شده است 1 با کدام مبنی میتوان این روایات را نادیده گرفت؟ و با کدام مبنی میتوان این روایات را به بهانه تقریب، علاج کرد و کناری نهاد؟از مسلمات شیعه شهادت حضرت زهراء است که در کتب شیعه به تواتر نقل شده است 2 ،کسی که خود را محب اهل بیت میداند چگونه می تواند در مورد قاتل حضرت زهراء خاموش بماند و این حادثه را به بهانه تقریب نادیده بگیرد؟

اگر بخواهد نادیده بگیرد که موجب نادیده انگاشتن بسیاری از روایات شیعی است و اگر بخواهد این حادثه را زنده نگه دارد باید تقریب را عملی نداند.

عین همین قضایا در مورد اهل سنت نیز صادق است، آیا کسی که صحابه پیامبر و خلفای راشدین را پاکترین انسانهای روی زمین می دانند، میتوانند با یک شیعه که در طی یک دعای مأثوره 5 552 لعن را نثار مقدسات اهل سنت میکند به بهانه تقریب یکجا بنشیند و ، دم نزند؟

شاید بگوید سند یا متن و یا دلالت زیارت عاشورا را علاج می کنیم، آیا روایات لاتحصای کتب شیعه را نیز میخواهید معالجه کنید؟

کتابخانه عقیده طی مقاله ای با عنوان موانع اصلی تقریب و وحدت میان شیعیان و اهل سنت بمورخه 12 بهمن 1560 اینگونه مینویسد: ما معتقدیم بزرگ ترین عامل تفرقه در میان2 میر حامد حسین هندی، در کتاب عبقات الانوار، سیره ابن هشام، محمد بن اسحاق بن یسار المطلبی، ج 2، ص 542 ، بیت الاحزان، . شیخ عباس قمی، ص 146 5 منظور زیارت عاشوراء است که با تکرار لعن و نفرین ها در همان زیارت، عدد اشاره شده بدست می آید.امت اسلامی لعن و نفرین به پاک ترین انسانهای روی زمین پس از پیامبران است، که با دلائل بسیار واهی و با اتکاء به افسانه های پوچ و بی ریشه صورت می گیرد 5.حال شما با بحث تقریب و وحدت اسلامی، انتظار دارید اهل سنت از مقدسات خود دست بشوید و لعن و نفرین شیعیان را نسبت به مقدساتشان نادیده بگیرند؟

یا اینکه شیعه دست از روایات بیشمار خود در بیزاری و لعن از غاصبین و ظالمین

در حق اهل بیت دست بردارند؟اهل سنت میگویند مادامی که در کتب بحار الانوار، مستدرک سفینةالبحار، عیون الاخبار و الغدیر 4 ، فیروز أبولولوۀ )قاتل خلیفه دوم( مدح شده است ، بحث از تقریب شیعه و سنی، خیانت است به رسالت نبی اسلام.حال در بین علمای شیعه کسی میتواند به بهانه تقریب الغدیر و مستدرک سفینة البحار و عیون اخبارالرضا را کنار بگذارد؟ به هر حال بحث تقریب با همه اهمیت و ضرورتی که دارد، با مبانی موجود در فریقین، امکان پذیر نمی باشد و هیچ شیعه ای با تکیه بر روایات و مبانی شیعی در لعن خلفاء اهل 5 مطلب اشاره شده در سایت عقیده منتشر شده است و بدیهی است که استناد به این سایت قطعا به معنای تایید محتوای ضد شیعی آن نیست و صرفا به سخنی از اهل سنت استناد شده است.

4 . بحارالانوار ج 51 و ج 64

، مستدرک سفینة البحار ج 6 ص 215 ، عیون الاخبار ج 2ص 155 ، الغدیر ج 4ص 154

4 مستدرک سفینة البحار, علی النماری الشاهرودی, تحقیق وتصحیح حسن بن علی النمازی، ج 6،ص 215 : میرزا افندی در

ریاضگفتند: فیروز نهاوندی قاتل إبن خطاب است سپس بدان که او ازاکابر مسلمانان ومجاهدان بود و از مخلصترین اصحاب امام علی علیه السلام بود.سنت، نمیتواند با اهل سنتی که دشمنان اهل بیت را انسانهای پاک و برگزیده می دانند، تقریب داشته باشد و همچنین است که اهل سنت نمیتوانند با شیعه ای که مقدسات ایشان که در نظرشان پاکترین انسانها هستند را، غاصبین حق امامت و دشمنان اهل بیت و مورد لعن و نفرین خدا و چهارده معصوم می دانند، تقریب داشته باشد.

پایان سخن اینکه تقریب با مبانی و اعتقادات موجود، امکان پذیر نمی باشد و برای عملی کردن تقریب دو راه متصور است: یا اینکه به جهت رسیدن به تقریب در بسیاری از اعتقادات خویش بازخوانی و بازتعریف داشته باشیم و در خصوص

خلفاء و صحابه، اعتقاد معتدلی در پیش بگیریم، چنانچه رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای )دامت برکاته( طی فتوایی مدبرانه و وحدت آفرین، فرمودند که: اهانت به نمادهای برادران اهل سنت از جمله اتهام زنی به همسر پیامبر اسلام )عایشه( حرام است.و می فرمایند: اگر فرد شیعه ای که به مقدسات اهل سنت توهین می کند حتی اگر متوجه نباشد مزدور دشمن است 6.و به حکم عقل و عرف، بدیهی است که لعن و نفرین یکی از مصادیق اهانت به شمار می آید، و راه دوم آن است که تقریب را در حد مباحث تئوری تنزل دهیم و به وحدت صوری و تقریب ظاهری بسنده کنیم که قطعاً این تقریب دردی از آلام جامعه اسلامی را دوا نخواهد کرد.والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته- سوم خرداد 1561 6 1544 در میدان آزادی شهرستان سنندج. /2/ در اجتماع عظیم مردم کردستان، 22__