بسم الله الرحمن الرحیم اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً.
دسترسی سریع




آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 3772
 بازدید امروز : 64
 کل بازدید : 1474311
چهارشنبه ٢٦ تير ١٣٩٨
حجت الاسلام باقری ارومی
بسم الله الرحمن الرحیم
وحدت شیعه و سنی؛ مسیری یک طرفه
وحدت به معنای همدلی و یکرنگی در طول تاریخ بشر به عنوان کلید و راه گشای بسیاری از مشکلات بوده است. اگر اعضای یک خانواده، گروه و یا یک جامعه در کاری با هم وحدت داشته باشند آسیب پذیری آنان در مقابل مشکلات کمتر شده و در رسیدن به اهداف خود مسیر کوتاه تر و سریع تری را طی می کنند.
وحدت بین تشیع و تسنن هم که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با تدابیر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) به جهت حفظ اقتدار و قدرت جهان اسلام در برابر ابرقدرت های غرب و شرق در جهان اسلام رنگ و بوی بیشتری به خود گرفت، ار این جمله است.
وحدتی که همواره شیعه پیشگام آن بوده و برای حفظ منافع کلی اسلام به آن دعوت کرده است.
سکوت 25 ساله امیرالمؤمنین(علیه السلام)، و احادیثی که در باب اقتدای نماز به اهل تسنن در مواردی از جمله در موسم حج از ائمه اطهار(علیهم السلام) به ما رسیده است همگی نشانگر این است که شیعه از دیرباز به جهت حفظ منافع دین اسلام منادی این وحدت بوده و امروز نیز بحث وحدت عملاً تنها از سوی شیعه و تشیع مطرح می شود.
راه اندازی تشکیلاتی مثل مجمع جهانی تقریب مذاهب و برگزاری نشست های بین المللی شاید باعث تقویت برخی مشترکات سیاسی بین مذاهب اسلامی شیعه و سنی شده باشد اما هیچ گاه اهل سنت و به خصوص علما و مبلغین آنها تشیع را به عنوان مکتب کامل و واقعی اسلام نپذیرفته و در عمل و به خصوص در تبلیغات مذهبی خود در مناسبات دینی هیچ صحبتی از وحدت نمی کنند.
در حقیقت در جامعه امروز ایران اسلامی ما و در کشور شماره یک شیعه علیرغم اینکه اهل تسنن از تمام امکانات به طور یکسان با تشیع استفاده می کنند و گاهی به دلیل ملاحظاتی، بیشتر هم به آنها رسیدگی می شود ولی نه تنها هیچ قدمی در راه وحدت برنداشته اند بلکه بازهم بر طبل خود می کوبند و عقاید خود را در جامعه تبلیغ می کنند.
اگر و اقعاً قرار است وحدت جاری شود باید یک امر دو طرفه باشد، مثل عشق و دوست داشتن که اگر تنها از جانب یک طرف باشد هیچ ثمره و فایده ای ندارد.
خوش آن بی مهربانی هر  دوسر بی  که یک سر مهربانی درد سر بی
به امید روزی که وحدت واقعی مسلمین و بشریت با ظهور حجت الهی حضرت مهدی(عجل الله فرجه) محقق شود.
محمد جواد باقری ارومی