بسم الله الرحمن الرحیم اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً.
دسترسی سریع




آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 1408
 بازدید امروز : 291
 کل بازدید : 1437760
شنبه ٢٤ آذر ١٣٩٧
٢٧.اعتدال 2

رئیس جمهور محترم به این نکته توجّه کنند که ...

ما فرقمان با بقيه‌ى گروه‌هائى كه در كشورهاى مختلف مى‌آيند يك رژيمى را تغيير ميدهند، بر سر كار مى‌آيند و قدرت را به دست ميگيرند، اين است كه ما آمديم براى اينكه يك جامعه‌ى اسلامى به وجود بياوريم؛ ما آمديم تا حيات طيبه‌ى اسلامى را براى كشورمان و براى مردممان بازْتوليد كنيم؛ آن را تأمين كنيم...هدف، جز اين چيز ديگرى نبود، الان هم هدف جز اين چيز ديگرى نيست. نظام اسلامى، نظامى است بر پايه‌ى مبانى اسلام. رئيس جمهور محترمى كه امروز رسماً به مسئوليت سنگين و افتخارآميز رياست جمهورى رسيدند، به اين نكته توجه كنند كه مردم، كشور عزيز ايران را يك كشور اسلامى و مبتنى بر تعاريف اسلامى و تعاليم اسلامى ميدانند؛ لذا مى‌ايستند.[1]

به نظر شما ضرورت توجّه رئیس جمهور به اینکه "کشور ایران مبتنی بر تعالیم اسلامی است" چیست؟

«راه وسط» همان راه اسلام است.

«امت وسط» خصوصيت جامعه‌ى اسلامى است؛ «و كذلك جعلناكم امّة وسطا لتكونوا شهداء على النّاس و يكون الرّسول عليكم شهيدا». راه وسط، همان راه اسلام است؛ نگاه كنيم ببينيم اسلام به ما چه ميگويد، اسلام از ما چه ميخواهد. راه موفقيت اين است كه دنبال رضاى الهى و دنبال انجام تكليف الهى باشيم. خداى متعال راهها را براى ما مشخص كرده است؛ اگر از اين راهها سلوك كنيم، مشى كنيم، به توفيق خواهيم رسيد... ما امروز در زمينه‌هائى پيشرفت كرده‌ايم كه در سالهاى اول انقلاب تصورش را هم نميكرديم؛ اين مربوط به الطاف الهى و كمك الهى و حضور قوى مردم و تلاش مسئولينى است كه در اين مدت مشغول تلاش و كار بودند. راه موفقيت اين كشور و اين ملت عبارت است از راه اسلام، پايبندى به مبانى اسلام، پايبندى به ارزشهاى اسلامى، و پايبندى به آنچه كه امام بزرگوار ما براى ما به يادگار گذاشته است.[2]

به نظر شما کسانی که "اعتدال" را بعنوان شعار خود انتخاب کرده اند برای پایبندی به  ارزش های اسلامی چه وظایفی دارند؟

عقلانیت به معنای تسلیم نیست؛

بايد از ميدان در نرويد. اينجور نباشد كه اگر چنانچه درباره‌ى قصاص اسلامى، درباره‌ى اقتصاد اسلامى، درباره‌ى شكل حكومت اسلامى، درباره‌ى قانون اساسى شما، هو و جنجال و هياهو در دنيا راه انداختند - كه امكانِ اين كار را هم دارند كه هياهو راه بيندازند - شما جا بزنيد؛ نه، بر مبانى خودتان پافشارى كنيد. مبانى شما، عبوديت خداست، خدمت به بندگان خداست، دشمنى با دشمنان خداست، دشمنى با دشمنان بندگان خداست؛ اينهاست شعارهاى ما. نظام جمهورى اسلامى نظامى است بر اين پايه‌ها؛ نظامى است عقلانى، نظامى است دانشى. عقلانيت بايد بر تمام اركان اين نظام از بالا تا پائين حاكم باشد؛ اما عقلانيت به معناى تسليم نيست؛ عقلانيت به معناى هزيمت نيست؛ عقلانيت براى پيش رفتن و در جهت يافتن راههائى براى هر چه موفق‌تر شدن در رسيدن به اين آرمانهاست.

به نظر شما دشمنان نظام اسلامی چه زمانی با ما از سر صلح و سازش رفتار خواهند کرد؟

اعتدال یعنی...

حوزه‌ و دانشگاه‌ برای‌ رشد به‌ فضائی‌ دور از افراط و تفريط نيازمندند كه‌ در آن‌، از سوءظن‌ و بدبينی‌ و ضيق‌ صدر و از كفرگوئی‌ و بی‌ادبی‌ و حريم‌ شكنی‌، خبری‌ نباشد، فضائی‌ باز و اسلامی‌ كه‌ در آن‌ نه‌ بمحض‌ شنيدن‌ فكر تازه‌، به‌ يكديگر تهمت‌ و افتراء بزنيم‌ و نه‌ تحت‌ عنوان‌ « نوانديشی‌«، مرزهای‌ حقيقت‌ و فضيلت‌ را برچينيم‌ و ترك‌ اصول‌ كنيم‌. در اين‌ فضاست‌ كه‌ تفاوت‌ «اصول‌گرائی‌« با «تحجر» و تفاوت‌ « نوانديشی‌« با «بدعت‌گذاری‌«، روشن‌ خواهد شد. جامعه‌ دينی‌ به‌ « آزادی‌« بدون‌ هرج‌ و مرج‌ و به‌ «ارزش‌ باوری‌« بدون‌ قشری‌گری‌، نياز مبرم‌ دارد و برای‌ مبارزه‌ با افراط و تفريط، بهترين‌ و شايد تنها راه‌ حل‌، همانا تعريض‌ و تضمين‌ مسير «تعادل‌« است‌.[3]

به نظر شما افراطی خواندن رقبای سیاسی  توسط کسانی که شعارشان اعتدال است خود نوعی افراط به شمار نمی آید؟

افراط یعنی...

افراط وقتى در جامعه به وجود آمد، هر حركت افراطى به افراطى‌گرى ديگران دامن ميزند. اگر نخبگان سياسى بخواهند قانون را زير پا بگذارند، يا براى اصلاح ابرو، چشم را كور كنند، چه بخواهند، چه نخواهند، مسئول خونها و خشونتها و هرج و مرج‌ها، آنهايند. من به همه‌ى اين آقايان، اين دوستان قديمى، اين برادران توصيه ميكنم بر خودتان مسلط باشيد؛ سعه‌ى صدر داشته باشيد؛ دستهاى دشمن را ببينيد؛ گرگهاى گرسنه‌ى كمين‌كرده را كه امروز ديگر نقاب ديپلماسى را يواش يواش دارند از چهره‌هايشان برميدارند و چهره‌ى حقيقى خودشان را نشان ميدهند، ببينيد؛ از اينها غفلت نكنيد.... قانون، فصل‌الخطاب است؛ قانون را فصل‌الخطاب بدانيد. انتخابات اصلاً براى چيست؟ انتخابات براى اين است كه همه‌ى اختلافها سر صندوق رأى حل و فصل بشود. بايد در صندوقهاى رأى معلوم بشود كه مردم چى ميخواهند، چى نميخواهند؛ نه در كف خيابانها.[4]

به نظر شما چرا برخی از رجال سیاسی حاضر نمی شوند تا از افراط گرائیِ فتنه گران 88 تبرّی بجویند؟

با نام اعتدال میخواهند از مبانی و اصول انقلاب کم بگذارند؛ این نشانه خسته شدن است!!!

بعضيها با نام عقلانيت، با نام اعتدال، با نام پرهيز از جنجال و دردسر بين‌المللى، ميخواهند از مبانى انقلاب و اصول انقلاب كم بگذارند! اين نميشود؛ اين نميشود. اين نشانه‌ى بى‌صبرى و نشانه‌ى خسته شدن است. گاهى اين خسته شدن را - كه خودشان خسته شده‌اند - به مردم نسبت ميدهند: مردم خسته شده‌اند! نه، نخير. مردم آن وقتى كه احساس كنند مسئولين كشور با سربلندى مسلمانى و عبوديت خودشان را اعلام ميكنند، خوشوقت ميشوند؛ خوشحال ميشوند. اين مردم، مسلمانند. حركت مردم هم به خاطر همين بود. اين مردم مگر همان مردمى نيستند كه انقلاب كردند؟ شعارهاى انقلاب چه بود؟ اين مردم مگر همان مردمى نيستند كه هشت سال اين جنگ مظلومانه را اداره كردند؟ همين مردم اداره كردند. مگر مردم ديگرى هستند؟ غير از آن مردمى كه توى اين كشور اين كارهاى بزرگ را انجام دادند، كدام مردم اين كارها را كردند؟... مردم، پايبند اسلامند.

به نظر شما مراد رهبری معظم انقلاب از "بعضی ها"  چه کسانی هستند؟

ما حقّ عقب نشینی نداریم!

وقتى مردم ببينند شما كه مسئول جمهورى اسلامى هستيد، افتخار ميكنيد، اعتزاز ميكنيد به مسلمانى خودتان، به ضد استكبارى بودن خودتان، به ضد استبدادى بودن خودتان و از طرفى افتخار و اعتزاز ميكنيد به خدمتگزارى مردم؛ با مردم هستيد، با مردم انس پيدا ميكنيد، به مردم محبت ميكنيد، از مردم كمك ميخواهيد در مسائل گوناگون، خوب، مردم خرسند ميشوند؛ مردم اين مسئول را دوست ميدارند؛ خوششان مى‌آيد. ما وظيفه‌مان اين است. ما حق نداريم از شعارهاى انقلاب و شعارهاى اسلام عقب‌نشينى كنيم؛ اين، يك بى‌صبرى است. اين بى‌صبرى‌اى است كه نبايد اين را قبول كرد. پايبندى به اين شعارها برخلاف خواست دشمن، بر خلاف نظر دشمن، با حركت كشور به سوى پيشرفت به معناى حقيقى كلمه، هيچ منافاتى هم ندارد.

به نظر شما عقب نشینی از شعار های انقلاب و اسلام از جانب مسؤلین چه پاسخی از سوی مردم دریافت خواهد کرد؟

اعتدال در فهم واقعیات

بايد واقعيتها را به معناى واقعى كلمه ديد، نه آنچه كه به عنوان واقعيت القاء ميشود. شما جوانها خيلى خوب ميدانيد؛ در جنگهاى روانى كه امروز در دنيا معمول است، يكى از كارها القاى واقعيتهاى غير واقعى است؛ چيزهائى را به عنوان واقعيت القاء ميكنند كه واقعيت ندارد؛...يكى از كاركردهاى بصيرت همين است كه انسان واقعيتها را آنچنان كه هست، ببيند. در تبليغات گاهى يك واقعيتى را از آنچه كه هست، چندين برابر بزرگتر نشان ميدهند؛ در حالى كه بعضى از واقعيتهاى ديگر را اصلاً نشان نميدهند....آنچه ما لازم داريم، آرمان‌گرايى با نگاه به واقعيّتها است. واقعيّتها را هم بايد درست فهميد، آنچه كه از واقعيّتها موجب اقتدار است، آنها را بايد شناخت؛ آنچه از واقعيّتها كه كمبود و نقص است، آنها را هم بايد شناخت؛ آنچه كه مانع حركت است، اينها را بايد شناخت. وجود فكرهاى برجسته، وجود عناصر فعّال و مبتكر، رواج معرفت دينى و معنويّت در بين بخش وسيعى از نسل جوان، بقاء شعارهاى دينى و اسلامى، نفوذ روزافزون نظام جمهورى اسلامى در منطقه و در عالم؛ اينها واقعيّتهايى است كه وجود دارد؛ اگر چنانچه وجود يك صخره‌اى در راه موجب بشود ما از راه برگرديم، خطا كرديم؛[5]

به نظر شما مسئولی که می گوید :«آمریکا می تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیاندازد[6]»چقدر به  توامندی های دفاعی و رشادت جوانان ایران اسلامی در دفاع از میهن اسلامی ، باور دارد؟

اینها زبان عقلائی خیلی سرشان نمی شود

من تأييد ميكنم نظرى را كه رئيس جمهور محترم ابراز كردند در زمينه‌ى برخورد حكمت‌آميز با مسائل گوناگون بين‌المللى و مسائل سياسى و مسائل ارتباطات بين‌المللى و اينها. حتماً بايد برخوردِ حكمت‌آميز و عاقلانه باشد. البته ما دشمنانى داريم كه اينها زبان عقلائى هم خيلى سرشان نميشود؛ ليكن آنچه كه ما وظيفه داريم، اين است كه با استحكام، با توجه به اهداف والاى جمهورى اسلامى، بدانيم چه كار داريم ميكنيم؛ اهداف خودمان را بشناسيم، آن اهداف را هم در نظر داشته باشيم و آنها را با جديت دنبال كنيم.[7]               

به نظر شما تماس تلفنی رئیس جمهور کشورمان با اوباما و گفتگوی مستقیم وزیر خارجه کشورمان با وزیر خارجه آمریکا چه ارتباطی با ادعای اوباما در مورد گزینه های روی میز و تهدید نظامی آمریکا دارد؟

در صحنه بمانید؛ رفتار بعضی،شما را عصبانی نکند.

انقلابى بايد بصير باشد، بايد بينا باشد، بايد پيچيدگى‌هاى شرائط زمانه را درك كند. مسئله اينجور ساده نيست كه يكى را رد كنيم، يكى را اثبات كنيم، يكى را قبول كنيم؛ اينجورى نميشود. بايد دقيق باشيد، بايد شور انقلابى را حفظ كنيد، بايد با مشكلات هم بسازيد، بايد از طعن و دق ديگران هم روگردان نشويد، اما بايد خامى هم نكنيد؛ مراقب باشيد. مأيوس نشويد، در صحنه بمانيد؛ اما دقت كنيد و مواظب باشيد رفتار بعضى از كسانى كه به نظر شما جاى اعتراض دارد، شما را عصبانى نكند، شما را از كوره در نبرد. رفتار منطقى و عقلائى يك چيز لازمى است.

به نظر شما مراد رهبری معظم انقلاب در "پیچیده بودن شرائط زمانه " چیست؟

نیروهای انقلابی را متهم به افراطی گری نکنند

البته اين را هم به همه توصيه كنيم كه نيروهاى انقلابى را متهم به افراطى‌گرى نكنند؛ بعضى هم اينجورى دوست ميدارند. عنصر انقلابى، جوان انقلابى، طلبه‌ى انقلابى، فاضل انقلابى، مدرس انقلابى در هر سطحى از سطوح را متهم كنند به افراطى‌گرى؛ نه، اين هم انحرافى است كه به دست دشمن انجام ميگيرد؛ واضح است. پس نه از آن طرف، نه از اين طرف.[8]

به نظر شما دلیل  بدبینی عدّه ای نسبت به نیروهای خودی و جوانان انقلابی  به جای بدبینی نسبت به غرب و دشمنان نظام اسلامی چیست؟



[1] . بیانات در دیدار رؤسای سه قوه و مسؤلان نظام19 /6 /87

[2] . بیانات در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری اسلامی ایران12/ 5 /92

[3] . پاسخ به نامه جمعى از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علميه در مورد كرسی‌های نظریه‌پردازی16/11/81

[4] . خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران29/ 3/88

[5] . بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری14 / 6 / 92

[6] . وزیر امور خارجه در دانشگاه تهران

[7] . بیانات در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری اسلامی ایران12/5 / 92

[8] . بیانات در دیدار طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه قم29/ 7 89